lördag 20 januari 2018

Snällhet Veckans tema

Pettaskarin på Åland vill att vi ska skriv om snällhet den här veckan och jag lyder snällt. Flera veckobloggare i fliken ovan.

Såhär sjöng Turid om Snällhet. Åh det var så länge sedan. Och det krävs nog en förklaring till visan. Det är en satir och den är kritisk, Turid Lundqvist debuterade i slutet av 60-talet och var som mest aktiv under 70- och 80talen. Hon anslöt sig till proggrörelsen och blev också engagerad inom kvinnorörelsen. Under förra hälften av 1970-talet uppträdde hon ofta tillsammans med rockgruppen Kebnekaise. 
Nej det är inte snällt att vara självutplånande eller oärlig.

Är det skillnad på snällhet och att vara snäll?

 I Fryksås fäbodar var det rimfrost på träden

Idag var jag snäll och jag använde mig av det presentkort jag fått av yogagrupperna på ett spa på Smidgården i Fryksås fäbod, Fäboden ligger högt upp i bergen.  Det finns inte några djur på den fäboden längre men den blomstrar ändå,  tack vare turisterna.
Men vem vill sitta ensam och skramla på ett spa? Jag raggade ihop några kompisar och som var pigga på att bli lite ompysslade. Bra idé, tyckte dom, snällt att jag tänkte på dom (vem vill sitta ensam...?)

Man kan se både Orsasjön och Siljan, vanligtvis

Medan vi i tur och ordning fick våra massagebehandlingar passade jag på att lära ut en enkel ansiktsmassage, enbart av den anledningen att jag vill ha den själv. Det var väl snällt, och lite egoistiskt.

Man brukar faktiskt se stora delar av Siljansringen från Fryksås, men inte idag.

Men det var så vacker så vi var nöjda ändå
Vi har näsa för snö här i trakterna

17 kommentarer:

  1. Du har varit snäll mot dig själv! Det ska man vara, det tänkte jag inte på...Och så var du snäll o tog med kompisar, ännu bättre. Nog är du en snäll mänscha...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med att vara snäll har ju ofta en egoistisk bakgrund, jag ville ju inte sitta där ensam. Och dom fick minsann betala för sig själva.

      Radera
  2. Turids tolkning av snällhet tycker jag är dum, inte snäll alls. Men snällt att ta med kompisar på spa, det är det verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turids visa om snällhet är väldigt satirisk och kritiskt och sätter "snällhet" inom stora citationstecken. I det sammanhanget den förekom på 70-talet var det uppenbart.

      Radera
    2. Denna Turid har gått mig totalt förbi, aldrig hört talas om henne ens. Kanske för att jag inte lyssnade på på proggen utan mer läste det skriftliga i 70-talskampen. Så satiren gick mig nu också förbi, tyvärr! Sen var 70-talet också ett decennium när jag mest jobbade, åt och sov och inte orkade mycket mer. Jag kommer ibland på att jag inte har så mycket minnen utanför jobbet både från 70- och 80-talen.

      Radera
    3. Nej så var det ju också, 70-80-talen var en enda lång oxvecka med jobb och plugg,
      Men Turid var en gudabenådad sångerska, tål att lyssna till igen men om man har sammanhanget med Kebnekaise och Jösses flickor mm i tanken så är det mer begripligt.

      Radera
  3. We spent a couple of summer holidays on Siljan; it is interesting to see winter pictures :-)
    xx

    SvaraRadera
  4. Turids tolkning av att vara snäll känns inte så bra, men att du bjöd med dina kompisar på spa, det var snällt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Turid Lundqvist var mycket aktiv i kvinnokampen på 70-talet och visan är satirisk. Och jag ville ha sällskap i spat och kompisarna ställde snällt upp.

      Radera
    2. Jodå, jag minns henne - visan är bra men knappast snäll - och jodå jag fattar att det var satir.

      Radera
  5. Turids visa hörde jag på tidigare och nu är jag här igen och lyssnade en gång till på den och förstår att hon är sarkastisk. Tror jag lyssnar en gång till :) Låter riktigt skönt att vara tillsammans med andra och skramla på spa. Då kan man ju inte bli annat än snäll.

    SvaraRadera
  6. Snälla nån, vilken lyx! Snälla kompisar som presentade!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För lång och trogen tjänst, 14 år tror jag.

      Radera
  7. Kul att få bli bekant med Turid som jag inte visste om att hon existerade tidigare. Den snällheten som hon sjunger om i sången betackar jag mig dock för. Hon menar nog inte så illa egentligen.
    Det är alltid snällt att dela med sig - även om det som i ditt fall även gjorde det av lite egoistiska själ. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den visan skulle jag nog inte tagit ur sitt sammanhang, men då, och på den tiden var den rätt.

      Radera