lördag 30 juli 2016

Rötmånadshistoria och en annan potatis

Jag brukar sätta potatis i hinkar tidigt och hoppas få färskpotatis till midsommar. Det har väl gått sådär lagom bra, oftast har jag glömt bort att vattna eller glömt var jag ställde hinkarna. Ett år var jag så fiffig så jag ställde hinkarna i takdroppet från växthuset. Den försommaren regnade det så mycket så alltihop ruttnade.

I år glömde jag att jag lagt potatisar på groddning i en papperspåse ovanpå kylskåpet. Men nog hade dom grott. Olgakatt föreslog att jag skulle stoppa ner de livskraftiga potäterna i jorden så jag gjorde det. I mitten av juli.

Primula betraktar jag som engångsblomma och aldrig lyckas klara mer än ett par dagar. I våras tryckte jag ner en vissen primula i rabatten och det gillade den tydligen för nu blommar den glatt.

Grodan Göran har flyttat in i växthuset, igen. Visst är det trevligt i mitt växthus men jag trodde grodor  föredrog något lagom blött dike.

Och potatisen då, jodå den har kommit upp. 

Håhåjaja det är väl de nya traditionerna, primula som höstblomma färskpotatis till allhelgona och grodor som husdjur.

4 kommentarer:

  1. Förra året och året innan dess såg jag blommande lupiner i oktober... så ja, världen är nog lite upp och ner.
    Fin liten groda som du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lupiner är verkligen en kluven kärlek, vackra men de översvämmar världen.

      Och lilla grodan, vi flyttar ut den ibland men den kommer tillbaka, antingen är den lite korkad eller också är det flera (korkade) grodor.

      Radera
  2. Ur led är tiden, men det gör ju inget om man får färskpotatis även på hösten- har du försökt att pussa den där envisa grodan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färskpotatis kan man ju stå ut med lite då och då och nej, jag har inte pussat grodan, jag vill inte riskera att få en prins i växthuset, en dräng vore bättre.

      Radera