onsdag 9 mars 2016

Vad gör kvinnorna på asylboendet?

Att bo i ett litet rum på ett torftigt asylboende på en bergknalle i skogen, bli serverad mat några gånger om dagen och bara vänta, det måste var väldigt tråkigt.

Visst, många frivilliga ställer upp med språkundervisning, fotbollsträning och en del har provat på att åka skidor men det var ingen höjdare.

Min syjunta  beslutade sig för att åka till ett asylboende och ha junta där, det kanske kunde vara någon som ville vara med. Så vi samlade ihop garner och lite dåliga samveten, sk UFOn (Un Finished Objekt) och for dit. Och visst fanns det intresserade. En del kunde brodera och sticka och en del ville lära sig.

Och vi lär av varandra, vårt sätt att sticka är ju inte det enda användbara sticksättet. Alltid lär man sig något nytt, hur man börjar sticka från toppen på vanten /sockan t ex.
Idag fick vi lära oss ett nytt sätt att sticka ribbstickning, men jag måste träna lite innan jag kan förklara.

Det där med syjunta är populärt och det kommer fler och fler. Vårt lilla garnlager sjönk ihop och vi gick till asylboendet och la huvudet på sned och frågade om pengar till garn, jodå det gick bra men så tog garnet slut igen.
En fråga på Facebook resulterade i en del garn. Det händer ju att kvinnor flyttar och röjer och då har vi fått ta hand om de övergivna handarbetena ett par gånger.

Före jul ordnade vi så att de mest produktiva kvinnorna fick ha ett litet stånd på julmarknaden, de var mycket nöjda över att tjäna egna pengar.

Men jag ångrar alla garnlager jag inte köpt, 

Att små monotont upprepade rörelser är lugnande har vi ju hört men såhär lugn tror jag inte att jag vill bli, det är en elev på Sätergläntan som det slog runt för tror jag


Det är inte så många som intresserat sig för vintersport trots att de hamnat mitt i vinterlandet.

Kort sagt, har du garn och tyg över så kolla med närmaste asylboende om de är intresserade. 

7 kommentarer:

  1. Vilken god idé, folk på flyktingboendena behöver all stimulans. Alla är inte intresserade av det just ni erbjöd, men några blev säkert glada och kände att det varit en bra dag. De andra hoppas jag kan få någon annan stimulans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen ömsesidigt utbyte.
      Man önskar ju att flera svenska män kunde göra en insats också.

      Radera
  2. Der var ett mycket bra initiativ av syjuntan! Snygga vantar, men det är något fel på texten "FUN" ska det stå såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja junta roar sig, vi har mest bara kul och ganska ambitiösa är vi också med studieresor och små kurser.
      Men det där med snön kan vi ju diskutera, den är ivägen för mig

      Radera
  3. Pysseliten, såklart. (NU ser jag att jag är inloggad)

    SvaraRadera
  4. Men ... det där är en busig stickning. För egentligen kan man inte repa upp nerifrån.
    Enligt Kyrkans Tidning bygger asylsökande båtar i Gunnarp. Dessvärre är de snåla med att låta icke-inloggade läsa artikeln på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det massor att göra, lite uppfinningsrikedom och god vilja räcker långt.
      Trist med snåla tidningar.

      Radera