lördag 24 oktober 2015

Omstart Lördagsblogg

– Har du gjort omstart? Det var det första frågan datasupporten frågade när det datorn bar sig illa åt. Väldigt ofta hade jag ju missat det, i alla fall i början.
Selfie

Men visst hjälper det, fräsch upp liksom, att starta om och ta nya tag. Det ska jag göra nästa vecka för då anser jag att jag är frisk igen efter en fullkomligt vanlig bonnsnuva. Ovan som jag är, både vid förkylningar och att vara pensionär så började jag fundera vart man ringer och sjukanmäler sig.

Väninnan med ny höftled ska också göra en nystart och det känns ju bra.
Att vara sjuk och tvingas förändra sitt liv, byta kost, börja motionera och ändra hela livsföringen är ju dramatiskt, men ändå positivt. En sådan omstart borde de flesta göra mer eller mindre.

Men att tvingas göra en omstart av hela livet och tillvaron på grund av krig och förföljelse och sedan få väldigt dåliga förutsättningar för själva starten det är naturligtvis förödande.

Den här sången Flykten från Sverige är både viktig och obehaglig. Det är en lång men viktig sång.

Nu får vi lov att hjälpa varandra till en en bra omstart.

Flera lördagsbloggare finns i fliken ovan.

Och en annan länk till Lokes sång finns nedan, bara för att jag inte vet hur man gör.

9 kommentarer:

  1. Fin Loke-sång, värd att lyssna igenom i sin helhet och värd att sprida!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är verkligen värd att lyssna på och man kan ju bara hoppas att flera flykter slutar så, men då vår vi nog bjuda till. Dvs bjuda in lite bättre.

      Radera
  2. Vilken stark sång - som en lång gripande berättelse. Ibland tror jag att man måste vända perspektivet precis så - om det var vi, om det var jag, om det var här... Loke är ny bekantskap för mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det där med att vända på perspektiven är nyttigt.
      Loke kommer ursprungligen från Ludvika och bor numera i Göteborg och är välkänd i medeltidsvärlden, bl a.

      Radera
  3. Jättefint inlägg om omstart! Det är verkligen en omstart människor får göra som flyr...
    Hoppas du kryar på dig, kan inte vara roligt att känna sig så som du beskrivit med din selfie.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag har funderat på vad jag skulle ta med mig om jag tvingades fly. Till sist blir det bara passet kvar.

      Radera
  4. Det är ju så, för att man själv ska kunna förstå en anings aning om vad flyktingarna verkligen går igenom, att tänka sig själv in i deras situation. Det är ändå aldrig rättvisande men det närmaste man kan komma. En otrolig omstart som ingen av dem hur slutar. Det är svårt, mycket svårt
    Hoppas att du har kryat på dig ordentligt vid det här laget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...som ingen av dem vet hur slutar, ska det förstås vara...

      Radera
    2. Ja flykt är inget man utsätter sig för om det inte vore för att livhanken står på spel. Sedan kan man ju undra vad flyktingsmygglare utlovat.

      Jotack, jag är återställd och mår bra igen.

      Radera