lördag 11 april 2015

lördagsblogg Klassiker

jodå jag är här, nu med en Klassiker, en riktig svensk klassiker BJÖRK!
Det är Gnuttan i Wienerbrödslandet som har hand om bloggteman i april. Fler lördagsbloggare finns i fliken ovan.

En del kan tälja väldigt små saker
Vad som är klassiskt kan man ju diskutera och man kan kolla på nätet men efter att ha sett utställningen Ur björk i Leksand så fastnade jag för detta väldigt användbara träd. Utställningen ska på turné och kommer till 20 ställen till.

Kakorna är väldigt träiga och så naturtrogna
så att en blev stulen.
Ur björk kan man få sav att dricka, tar man saven innan lövsprickningen så sägs det motverka pollenallergi. Man kan ta näver och göra korgar och burkar och man kan färga tyg gult med löven och  björklövsknoppar innehåller saponin och kan alltså användas att tvätta med. Rötter kan man använda att fläta korgar med och dessutom är björk ett utmärkt slöjdvirke. Ved blir det naturligtvis också. Dessutom kan man koka ryssolja av barken och tar man sprängticka (chaga) som ibland växer på björk så kan man bota allt, sägs det.
Utställningen handlar om en björk och hur många föremål man kan få ur den. 22 slöjdare tog sig en en 25 meter hög björk och under sex månader slöjdades 400 föremål ur denna björk.
Till ett värde av 250 000 kr. Betydligt mer än virkespriset som skulle vara 500 kr kbm.

Men hur kan man då bära sig om som vi gjorde idag?! Såga ner en björk! Jo ibland lutar dom åt fel håll och hotar att falla över hus. Det var så pass illa att Pensionären inte vågade såga själv utan tillkallade experten Anders.
Björken stod mellan lekstugan och vedboden, lutandes åt fel håll. 

Anders sågar ett hack för att fästa stalpen i. Stalpen är den röda pinnen, det går att veva så att den blir lägre och tvingar trädet i önskad riktning, förhoppningsvis.
Ander sågar och sågar
Anders vevar stalpen längre och Gösta bankar i kilar, allt för att ange färdriktningen

Där föll den, åt rätt håll. Phu!
Det gick ju bra det där, sa Anders.

16 kommentarer:

  1. DET gick verkligen bra! Intressant inlägg, fälla ett träd är inte så bara! Helt otroligt naturtrogna småkakor! Björk är klassiskt. Helt klart! Ha en fin lördagkväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var lite spännande. När Pensionären blev tveksam och överlät operationen så insåg jag att det var lite kritiskt.
      Ock kakorna, ja vi undrade allihop varför dom lagt kakor i en monter sen sa ju guiden att det var träkakor.

      Radera
  2. Oj! Det var trångt! Jag är imponerad av trädfällarnas skicklighet, men ännu mer imponerad av att du lyckades dokumentera själva fallet. Det har jag inte lyckats med trots att jag försökt med alla femton björkar (eller nåt) som vi fällt de senaste åren!

    Och oj igen! vad mycket fint det skulle gå att tälja ur den där björken. Om man kan sånt, alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag hade tänkt mig för hade jag ju ställt om kameran till sportläge, så korkat att det kallas sport när det handlar om bilder på snabba rörelser. Men jag hann inte så nu var det bara tur att kameran reagerade rätt sekund. Det tar ju lite tid innan den låter klaaadooock.
      Tälja är inte så svårt, lite knep bara och väldigt roligt. Färskt virke och en vass kniv så går det rätt bra. Ha plåster inom räckhåll.

      Radera
  3. I Småland fanns en tradition, björkdragning, när det lyste för ett blivande brudpar. Då kom vännerna med en fälld björk som skulle vara virke till allt som behövdes i hushållet. Din berättelse visar ju på hur mucket man kan få ut av ett enda träd så paret skulle nog inte sakna mycket.
    Vi fick fällt ett antal björkar förra året, också av en proffessionell huggare. Det var verkligt imponerade att beskåda precisionen. Tyvärr kunde vi själva använda virket men en vedeldande granne blev synnerligen glad och slet gärna med sågning, hemforsling och städning. Vilket gladde oass.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom blir ju så stora björkarna och lite luriga för det syns inte om dom är ruttna.

      För många år sedan hade vi en stor jättestor på gården och jag ville ha bort den. Jag ringde till elbolaget och frågade om det var noga med deras el-ledningar eller om jag kunde såga ner björken själv. Dom kom och tog ner den dagen efter. (hehehe)

      Radera
  4. Vilket intressant inlägg om detta klassiska svenska träd. Tänk så mycket det kan användas till! Spännande med trädfällningen... snyggt jobbat av de som utförde jobbet... nu är det bara att sätta igång att slöjda då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träd är fantastiskt, speciellt björk och ändå så har den här björken bara behandlats över jord, under markytan finns ju hela roten och den är också användbar.

      Radera
  5. Björkens inte och yttre är till nytta! När jag läst allt det goa här så dök .. "minns du björken med sin fina vita stam där jag rissta ett hjärta och två namn ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björk, det är romantik det, på utställningen i Leksand fanns det många tavlor av snedsågade björkstammar. Lite pinsamma och mycket nostalgiska.

      Radera
  6. Björk är snyggt! Men vi har allt fällt ett antal i vår trädgård också. Den tidigare ägaren hade kapat topparna på fyra björkar, som skymde hans parabolantenn. Björkarna gillade inte det och började murkna, inifrån. Den där björksaven har jag druckit glögg av, det var superäckligt. Blörk, aldrig mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Luriga är dom och är dom skadade och blir lite stora så måste man ta ner dom under ordnade former. Faller dom av eget initiativ kan det bli väldigt fel.
      Björksav, nä gott är det inte, men nyttigt säger en del.

      Radera
  7. Intressant att få lära sig hur man fäller ett träd. Jag är ju stadsbarn från födseln och har aldrig sett när man gjort det. Vi har ett fint gammalt björkskåp hemma - jag tror möbler i björk har blivit moderna igen. Ett mycket användbart träd i alla fall. Och björkved var ju det bästa, läste jag hos Maj-Gull Axelsson.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björkved är bra och det luktar så gott när man eldar björkvedsbrasa.

      Radera
  8. Ja, visst kan man skapa mycket vackert av björk. sedan är ju trädet i sig själv otroligt vackert. Själv växte jag upp med kommentaren från föräldrarna att hängbjörkar var något av det mest vackra som fanns, om än de var ytterst ovanliga där jag växte upp. Därför kunde man ju tro att jag tyckte det var smått himmelskt att flytta till Danmark där nästan inga andra björkar än hängbjörkar finns, men som jag har saknat "vanliga" björkar. Så till den grad att jag närmast blev helt lyrisk när jag på en hedvandring föll över en samling "vanliga", om än små björkar. De har trots allt en speciell plats i mitt hjärta. (Liksom träd generellt, uppväxt i skogen som jag är. På bio efter många år i totalt trädlösa Grönland kom jag ju t.o.m. till att börja gråta när jag såg filmen Arn, med vackra flygfoton över idel granskog. Andra snyftade över den sorgliga kärlekshistorien - jag fällde tårar för träden...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blir bara mer och mer trädkramare för vart år som går.

      Radera