torsdag 10 juli 2014

Skördetid

Jag tog cykeln och for ut och handlade i skogen.



Det är dags att göra saft på älggräs nu och jag for till mitt vanliga älggräsställe, enkelt och bekvämt utmed cykelvägen. 


Men allt var nermejat och borta. Man har dikesröjning, tyvärr och hur ambitiös behöver man vara utmed en cykelväg? 
Nå, jag fick söka nya jaktmarker


Jag hade för mig att det fanns en älggräsäng vid älven, jodå, någon äng var det kanske inte, men vackert. Det blev en hel cykelkorg full och en skön stund. Förresten, i Norge heter det ölgräs, det gjorde det i Sverige också innan nykterhetsrörelsen ändrade på det. 


I detta överdådiga varuhus blev det nästan lite väl mycket erbjudande. Fint gullris kunde jag inte motstå, det ska man göra te på säger dom som kan.


Rallarosorna erbjöd sig ivrigt, färska och fina och signalerade obekymrat att det var nästan äkta ryskt te.
En osannolik historia om förfalskat te som fick vådliga följder. Läs om det här 


Sedan var det blåbärsblad och rölleka och jag vet icke allt men jag cyklade hem och nu står älggrässaften i källaren och bidar sin tid. Receptet finns här, och mycket annat också.

2 kommentarer:

  1. Fin skörd! Här går det lite för fort. Råkade vända ryggen till ett par dagar (eller tillbringa några dagar i sjön, om man ska vara helt sanningsenlig) och idag när jag kollade hade älggräset blommat över! Men jag tror jag kan hitta skuggigare platser för att skörda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen så är det ju alltid, jag har missat det mesta hittills i år, också. Jag tänkte jag skulle bli självförsörjande på grönt te i alla fall och missade både hallonblad och vinbärsblad för att inte tala om björklöv.
      Det är mycket nu.

      Radera