lördag 5 april 2014

Lördagsbloggen Rosa

Dagens bloggtema är Rosa. Rosa är svårt.
Jag har inget rosa, när dottern var i femårsåldern var det mycket som var rosa. Det gick över, tack och lov.

Vi har ett rosa hus, det heter Rosa huset helt enkelt och inrymmer diverse föreningar, framförallt musik.


Sportbilagor och ekonomibilagor är av någon anledning rosa, jag vet att det finns förklaringar till det, hm borde nog läst på lite här t ex.

Att rosa bandet är rosa kan jag förstå att det syftar på bröst men rosa bussarna och tidningsbilagor, nje, det är svårt.
Inte kan väl det syfta på bröst?
Rosa anses ju vara en flickfärg och jag inte sett att kvinnor är påfallande intresserade av vare sig sportbilagor eller ekonomibilagor.


Häromveckan köpte jag en (beg.) iPhone.
Du måste ha ett fodral så skärmen inte blir repig, sa han som sålde den så jag stegade in i favoritbutiken och bad att få köpa fodral.
Du ska ha det här, sa killen som jag har handlat av förr, han känner mig.
Jag var tveksam, Rosa? Innivassenrosa t o m.
Han var bestämd och sa att ja du ska ha det där annars tappar du bara bort den.
Som sagt var.

Man kan ju rosa folk också. Jag skulle vilja rosa mera, folk gör så mycket bra som dom inte får kredit för. Han som hittade mina bilnycklar vid parkeringsautomaten t ex. Visst tackade jag honom men jag tror det är nyttigt påpeka att det sker goda och bra saker.

Rosa Parks är väl ett fantastiskt exempel på att en god handling kan leda till bra saker och stor förändring, även om det säkert var jobbigt för henne då.
Och så typiskt att det som var en dramatisk och kränkande situation kallas "Bussepisoden".

9 kommentarer:

  1. Vähäldigt rosa fodral det där! Kanske hjälper att hålla reda på det? (Grattis till nya familjemedlemmen, förresten!)

    Jag tror att ekonomisidorna är rosa för att de härmar Financial Times, som behövde hitta ett sätt att skilja ut sig från rivalen Financial News. Därför trycks den sedan 1893 på rosa papper. (Jag lyckas inte få länken att fungera. Om det står något annat där är det troligen det som gäller.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har sin charm med säljare som inte gått charmkursen, men pålitliga är dom och löser det mesta.
      Jag har för mig att det finns någon psykologisk förklaring till rosa bilagor. måste läsa den där boken

      Radera
  2. En liten och rolig skrift om rosa hus och inivassenrosa fodral. Att ge ros eller rosa någon blev jag glad över, så får du ros för!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      Idag gav jag bort en kruka penséer, det passar bättre så här års.

      Radera
  3. Rosa Parks, ja, tack för henne!
    Jag hade också ett rosa iPhonefodral för att jag skulle hitta den lätt i väskmörkret. Nör jag bytte upp mig till ny modell fick maken ärva det vattentäta rosa fodralet ( efter att en katt hade pinkat på hans telefon). När han sen behövde köpa en ny laddningskabel valde han en rosa - vilket expediten (manlig, förstås) på Kjell&Co ville hindra honom från. Då visade han fodralet och fick sin rosa kabel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosa Parks var modig och beundransvärd.
      Visst är det något skumt med rosa och jag tycker det är spännande att det är så laddat. Måste läsa den där boken.

      Radera
  4. Att ge ros är viktigt, en liten välförtjänt uppmuntran. Man vet ju själv hur bra det sitter om man ibland får en ärligt menad liten ros.
    Jag har missat Rosa Parks, måste googla och lära mig

    Även här hade dottern en rosa period som yngre.
    Men även nu i vuxen ålder kan hon bära rosa. Hon klär i den färgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror på det goda exemplet och att vIsa uppskattning är viktigt.
      Rosa Parks sa "I am not mowing" och vägrade ge sin sittplats på bussen till en vit man. Det var 1955 och hon blev arresterad sedan blev det bussbojkott och lagarna ändrades.

      Radera
  5. Kul att huset heter ROSA HUSET och att det står det på gaveln! Jag tycker ditt fodral är jättesnyggt. Just den rosa färgen, som vi kallade cyklamenröd när jag var tonåring, tycker jag är snygg.
    Bra att du påminde mig om Rosa Parks. Jag hade precis glömt bort henne trots att jag skrev min C-uppsats i engelska om slaveriet i USA...
    Ingrid

    SvaraRadera