lördag 1 mars 2014

Kvarn lördagstema

Nu är det Kvarn som ska diskuteras. Det är Karin på Pettas som har hand om teman i mars. Kolla i fliken ovan. Och kryddkvarnar tål verkligen att diskuteras.  Finns det någon som är bra?
En gång fanns det en kvarn med två handtag som man tryckte ihop, den var bra men den slank ner i en soppa och försvann sedan under oklara former. Den saknar jag.



Den som är längst till vänster är helkass och borde avyttras men jag tror ju alltid att det är maskinisten det är fel på men nu är det utdömd av andra också. Nästa är ganska bra men tom. Själva kvarnen sitter i locket  och det lyckades jag ju få dit men jag klarar inte av att ta bort det och fylla på burken och nu är den i det närmaste tom.

Träkvarnen är är ganska bra men nu ser jag ju att den borde saneras och så har vi nykomlingen den svarta skönheten med extra funktioner. Man kan ställa i tre olika grovlekar på malningen.
Den där svarta lyxkvarnen flyttade in i huset när fem gäster åkte härifrån häromdagen. De hade åkt slalom och försökt laga mat i vårt kök.
Det gick bra ända tills det skulle malas svartpeppar över pasta carbonara.

Jag lovar nu att göra mig av med de två som är halvbra och att sanera träkvarnen.

Och nu blir det kaffe. Eftersom dotter och måg tycker det var bättre förr så blir det kaffe från bönor som de maler själva. Men det var ett sjå att hitta en fungerande kaffekvarn och de nya elektriska var inte till att tänka på.


Ps. Och så var det väninna som satt och funderade när vi andra diskuterade självförsvar och någon sa att man kunde slänga peppar i ansiktet på angriparen – jag har bara en pepparkvarn, funkar det? Ds

14 kommentarer:

  1. Kan det rentav vara så att du har gjort den där (fungerande) träkvarnen själv? Jag har en likadan och den fungerar fint. Men även den måste nog saneras, skulle jag tro. Måste kolla nästa gång jag träffar den.

    Och apropå självförsvar. Minns du när mamma försåg sig med det som hon trodde var en pepparburk i kappfickan, för säkerhets skull. Men som sedermera visade sig vara en burk med sesamfrö… Hon var snäll, vår mor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo träkvarnarna kan nog härstamma från jobbet på arbetsterapin.
      Mammas brottsbekämpning med sesamfrön minns jag inte men däremot kommer jag ihåg att hon bussade katten på en bov som försökte bryta sig in.

      Radera
    2. Det funkade ju också, eller hur, det där med katten som bovskrämma.

      Radera
    3. Jo, och så ringde hon pliktskyldigt till polisen och meddelade inbrottsförsök. sedan gick hon och la sig igen och blev väldigt förvånad när det stod en polis och knackade på dörren morgonen efter.
      Hon var rätt cool ibland.

      Radera
  2. Den till höger ser ut som vår, samma märke dessutom. Har hört att de skulle vara oslagbara, men sedan har jag hört att det är bara vissa av modellerna de verkligen lyckats med. Vi tycks dock båda ha haft tur, för vår är utmärkt. Har annars också varit igenom några riktigt dåliga; alla dock kvarnar som jag fått gratis på olika sätt. De allra dåligaste fick jag t.o.m slängt ut, då jag inte tyckte någon i secondhandaffärren skulle behöva göra ett så dåligt köp - jag som annars nästan aldrig slänger något, utan skänker det till secondhand istället, när jag inte själv kan hitta någon användning för det längre.
    Att kasta pepparkvarnar på folk har jag aldrig, men man tager ju vad man haver, eller hur var det nu..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför får man inte provmala i butiken? Annars köper man ju grisen i säcken,

      Radera
  3. Kul vinkling av temat. Visst är alla dessa tingestar kvarnar också det tänkte åtminstone inte jag på förrän jag läste ditt inlägg. Ingen av våra pepparkvarnar funkar så därför blir det grovmalen peppar i burk.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill nog gärna mala själv annars blir kryddorna fort avslagna tycker jag.

      Radera
  4. Det här var roligt läsa. Fler kvarnar till ämnet! Det berikar att få temablogga, lär mig mycket! Jättefina bilder till. Min pepparkvarn är en Skeppshult, en tung snyggvacker sak som "kvarnar" helt underbart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst är det viktigt med en bra kvarn och design och funktion i god förening är ju en lika sällsynt som underbar kombination.

      Radera
  5. Undebart! Angriparen kommer bli totalt överrumplad när hen får en pepparkvarn dängd i plytet!
    Vi har också en Skeppshultskvarn av gjutjärn, det är två skålar som passar i varandra med rivjärnsyta där de möts i botten. Man skaver skålarna mot varandra med kornen emellan till den finhet som önskas. Jag föredrar den. Vi har även likadan kvarn som din nykomling för svartpeppar, den har ett Peugeotverk som tydligen ska vara det bästa. Grattis till den! Sedan har vi en elektrisk, som jag misstänker att en dotter har utvecklat ett svårartat beroende av, hon missbrukar den hela tiden. Vitpeppar på allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En skeppshultare i gjutjärn, det kan vara nåt att försvara sig med! Men skålar… ja men det låter bra som kvarn i alla fall.

      Vi hade en elektrisk kvar men den gav vi till väninnan som brutit en handled, hon behövde den verkligen.

      Radera
  6. Min bästa pepparkvarn är en batteridriven. Den sparar dessutom mina ömma tumleder! Den var en present, hade nog inte kommit på att köpa den själv men nu är jag väldigt glad för den. Snygg design också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en sån som pensionären vann, vi skrattade rått åt en så fånig grej. Så bröt väninnan handleden och vi insåg hur bra den var egentligen, det var ju den hon behövde. Den hade belysning och det var väl lite överkurs.

      Radera