söndag 20 oktober 2013

Initiativ Lördagstema

Man är engagerad, det är en drivkraft till att ta ett initiativ. Ni anar resten?

Bilderna är från Engelsbergs skulpturpark som Västmanlands läns konstkonsulent Marie-Louise Larsson Wallen tog initiativ till i samarbete med Engelsbergs konstgille.
Så bra det blev.

Filosofiska bänken av Sture Collin, Ljusdal
Om de rätta förutsättningarna finns och någon kläcker en idé och tar ett initiativ så kan det bli genialt. Förutsättningarna kan vara rätt material och ett behov. Så blev det glödlampa, ångmaskin, telefon, kanske t o m hjulet men det var nog mera en olyckshändelse. Någon rullade iväg på en rund sten och insåg att det går att förflytta saker men hjälp av runda saker.

Jag var på en middag för ett tag sedan, en av de andra gästerna tog oupphörligt initiativ till att servera övriga gäster. Det trugades och serverades mer än någon nödvändigt. Värdinnan såg allt mattare ut ju längre kvällen led.
Det var ett onödigt initiativtagande, det fanns inget behov av den verksamheten.

Stövlar på väg, Ylva Kullenberg, Stockholm
En gång för länge sedan tog många kvinnor initiativ till att starta kvinnojourer, kunskapen om våld mot kvinnor fanns och behovet av kvinnojourer var stort. Det var bra initiativ men jösses så mycket kritik vi fick!

Trattgubbar, Peter Tillberg, Frankrike

Man tar initiativ, men tänk om man tar initiativet för någon? Ofta tycker jag man får tänkta efter om det verkligen är jag som ska göra det här, eller snor jag en möjlighet för någon? Är det någon annan som vill göra det här? Och jag menar alltså inte disk och städning. Någon annan kanske behöver få den kunskap/rutin/poäng som verksamheten ger.
Det kanske är bra att få krångla med att backa med släpvagn eller guida en grupp även om det är mycket enklare om någon annan gör det. Någon kanske behöver ett tips om att plocka blommor och ge till farmor istället för att man gör det själv.
Osv. Man kan ju dela med sig initiativ.

Initiativ som stör mig väldigt mycket är när någon tar saker ur mina händer och säger att jag gör det där istället.

Ps förlåt att jag kommer så sent, dottern flyttar och jag hjälper till, men bara lite Ds

15 kommentarer:

  1. Man kan bli trött både av att andra tar initiativet ifrån en ideligen liksom av att vara den som alltid måste ta initiativet för att det ska bli något gjort alls.
    Jag blir ännu senare med temat pga av initiativ till två teaterbesök på samma dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur löser vi det här nu då? Hemma och på jobbet kan man ha "öppna listor" med planering. Det kan ju i alla fall bli ett samtalsämne. Men sedan dyker det upp situationer däremellan.

      Radera
  2. Vilken härlig skulpturpark! Jag är den lite otåliga typen och kan nog "hjälpa till" i onödan ibland, jag försöker vara lyhörd och förstå om det är läge eller inte. Å andra sidan uppskattar alla att disken efter gårdagens fest är klar när dom vaknar, men av någon outgrundlig anledning har min iver att bli lite mer avslappnad inverkat negativt på just den typen av initiativ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja parken var fin och välfylld med många fina roliga skulpturer,

      Visst är det skönt om disken är klar och ärligt talat så kan det vara rätt lugna ner sig vid diskbaljan och ännu skönare att slippa möta ett stinkande apkök på morgonen efter. Andra sidan av problemet är ju att man vänjer andra vi att de slipper. Men dom får ju dammsuga istället. Eller nåt.

      Radera
  3. Mycket välfunnen illustration, trattgubbarna, gubbtrattarna...

    Andras initiativ är mycket välkomna när man råkar ha ett par gamla vårdbehövande hus, med vidhängande mark. Som arbetslägerhelger, mm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filosoferna är rätt bra också, där verkar det inte hända så mycket.

      Arbetsläger är kul, med tanke på några hundra gästnätter borde det ju finnas gott om arbetskraft, tveksamt om jobbet räckt till då.

      Radera
  4. Fint inlägg! och bilder!
    Ofta tycker jag också att bristen på initiativ är för påtagligt. Måste nog fundera lite på detta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulpturparken var en upplevelse, När någon i gänget fyller jämt så brukar vi göra en en utflykt av något slag och skulpturparken var en sådan 60-årsresa. Mycket lyckad.

      Initiativ är inte lätt, en del är för energiska och andra lutar sig tillbaka litar på de energiska som putsar på sin duktighetsgloria och ger de tillbakalutade dåligt samvete.

      Radera
  5. Mycket intressant inlägg! De här tankarna kan man fundera mycket över. Som med det mesta finns det ju två sidor, på gott och ont, för mycket eller för lite. Men mer eftertänksamthet i umgänget med andra kan vi nog behöva lite till mans. Tack för att du gav dessa tankar. Ha det så bra! Yvonne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej visst, det skadar inte att tänka efter en gång till och medan man står där och funderar så har någon annan tagit initiativet.
      Håhåjaja.
      Må så gott. idag är det promenadväder och vackert, kameran vill gå ut.

      Radera
  6. Det var tänkvärt, mycket tänkvärt. Borde nog de flesta av oss tänka på lite mer. Tack för en intressant blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för beröm =), sånt värmer i höstkylan.

      Radera
  7. Jag tar på mig uppgiften att hitta på nya teman för november. Då tänker jag att vi kan behandla följande ämnen:
    2/11: Skrämmande! (Det är ju Halloweentider)
    9/11: Handen på hjärtat.
    16/11: Leva länge.
    23/11: Finurliga lösningar.
    30/11: Förberedelser ...

    SvaraRadera