fredag 4 oktober 2013

Engagemang


Engagemang
Man skulle kunna komparera engagemang såhär: Intresserad – engagerad – nörd. Eller kanske forskare. Förr var nörd lite töntigt, men det har gått över.
Jag tror det var Cessi stickar som tänkte börja nya bekantskaper med öppningsfrasen Vad nördar du med?
Det är bra, alla nördar vi väl lite med något, periodvis. Ibland med stickning ibland med foto och ibland med något annat.
En period var jag nog kompostnörd, det är ju kul med kompost och jag blir bara sorgsen när jag ser att det slängs bra kompostmaterial.
Vi borde bli miljönördar allihop! 
Den här mannen har gått in för riddarspel och är uppenbarligen mycket engagerad i det. 
Möjligen hade det varit bra att hålla lite koll på sonens förehavanden också. Bilden hittade jag i en tidning som jag tappat bort för 20 år sedan.
Den här mannen samlar på sågar och har gjort ett fynd på Siljansfors skogsmuseum, det fattas bara en motor. Han vet allt om sågar och sågarnas historia.

Forskning är när engagemang och nördandet är som bäst, ett steg till och ifrågasättande och fantasifullt på en gång. En nobelpristagare sa att de bästa och kreativaste samtalen skedde i laboratoriets matsal. Det tror jag på. Ett gäng engagerade nördar som har ett intresse gemensamt diskuterar vid lunchen, det är klart det blir kreativt.

Telomerer, forskar man sig fram till sådana får man nobelpris, det är dom röda fnuttarna, bild från nätet. 



2 kommentarer:

  1. Ja de där röda fnuttarna på telomererna – ett av de senare årens mest engagerande upptäckter. Har rent av lett till ett tvåårsengagemang på ett gym och förhoppningsvis livslångt engagemang för mer regelbunden motion för min del. Och då blir det där med livslångt engagemang ännu längre, för när man motionerar hindrar man att telomerfnuttarna blir kortare och kortare och just telomerfnuttarnas längd har ett nära samband med ens livslängd. Om jag fattat rätt. Skulle jag ha fattat fel vill jag nog inte veta det, för vem vet hur det då går med engagemanget för träningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, jag läste alldeles nyss att motion är effektivare än medicin så fortsätt gyma du. Själv har jag gett upp gymet, det var för tråkigt. Jag går och cyklar istället.

      Radera