onsdag 17 april 2013

Kravallbroderi


Carpe Diem
Dvs Fånga dagen. Det är en text som vi sett broderat på kuddar, på keramiklyktor och diverse tavlor. Oftast lite bleksiktigt och avskavt och kallat Lantligt romantiskt. Ibland är det t o m engelsk lantlig romantik. 
Jag har väldigt svårt att inse det romantiska i nedlagda bensinmackar, indragna busslinjer och ett och annat elavbrott.

Om detta kan man säga mycket, men det ska jag inte.
Däremot har jag sett en del varianter på Carpe Diem:
Carpe Diadem, sa en som hade problem med frisyren
Carpe vad fan du vill, jag går och tar en kopp kaffe, sa en som inte var fullt så romantisk.

I ren protest broderade jag den här som numera hänger på dotterns toa.


6 kommentarer:

  1. ....och här försöker jag att fånga allvaret...men det blir bara skrattsalva på skrattsalva istället. Den var bra. Carpen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att brodera. Jag har en liten bok uti vilken jag samlat mer eller mindre oseriösa texter för att eventuellt brodera så småningom. Men det blir ju jobbigt om det blir för mycket bokstäver.

      Radera
  2. Håller med Karin om att det var väldigt roligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sök på Lisa Toffte, hon har massor med underfundigheter och så roliga djur. Det vill jag också brodera, sen när jag blir pensionär...

      Radera
  3. Och så fint och med brodyrkant och allt. Nöjd dotter, förmodar jag.

    SvaraRadera
  4. Jodå, jag är klart nöjd. Har visserligen aldrig förr ägnat mig åt ironisk inredning, men en karp jag jag inte låta bli!

    SvaraRadera