lördag 20 april 2013

Lördagsbloggen, Spår

Idag tycker ByFånen att lördagsbloggen ska handla om spår. Flera lördagsbloggare i fliken ovan.

Spår ...eller kanske Ur spår!
Mitt i Mora, vid kyrkan och klockstapeln alltså, är det två rader med vita stenar rakt över rondellen. På sidan om raderna är det några vita stenar till synes oplanerat och överblivet.


Visst ser det lite konstigt ut, men det markerar faktiskt var vasaloppsspåret går, på vintern alltså, just nu är det lite dåligt före. De vita stenarna bredvid spåret är ju stavtagen.


Och längst bort skymtar man målet



Målet är permanent sedan många år och ibland på somrarna lägger man ut lite snö, dvs isskrap från ishallen, och ställer dit skidor och stavar och en nummerlapp så att turisterna har något att fotografera sig med. Annars är det mest figuren längst till höger som blir fotad med besökare.


11 kommentarer:

  1. Det spåret har jag också tittat på när vi var till Mora för några år sedan. Jag funderade en del över de vita stenarna....nu vet jag. Fiffigt! Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt med arkitekter som har humor, det borde vara ett krav.

      Radera
  2. Var det den rondellen som det blev något konstigt bråk om för xx år sedan? Minns att jag hörde pensionären säga något klokt på radio om en Vasaloppsrelaterad rondell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev bråk om allt som skedde på den tiden. Rondellen kallades Frostknölen och den rondellen hundra meter därifrån kallades Söderberget (efter oppositionsrådet). Jag har för mig att Pensionären föreslog att man skulle sätta upp en återvändsskylt och en norsk flagga i rondellen så man skulle slippa norrmän på målrakan.

      Radera
  3. Skidspår! Ja, det var typ det sista jag tänkte på, nu när man är så uppfylld av att våren äntligen är här! Härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det underbart att det äntligen är vår.

      Radera
  4. Tänk så det ser ut utan vasalopp! Det har jag nog aldrig sett, men det var söta skidspår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite rart med lite oförargliga vinterminnen kvar när snön är borta.

      Radera
  5. Finurligt, både av skidspårsskaparen och bloggerskan! Sett med målet i bakgrunden ger ju det hela mening.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.
      När det gäller ämnet spår så ligger det nära till hands att det blir Vasaloppsspår här. Vi har ett egendomligt naturskyddsområde (fast det heter något annat) här. Det är åtta meter brett och nio mil långt.

      Radera
  6. Tack för din intressanta info om spåret!
    Ha det så gott! Yvonne

    SvaraRadera