lördag 13 april 2013

Betong

Lördagstemat i mars, april naturligtvis, jag kollade genom fönstret bara, har Byfånen hand om, kolla i fliken ovan.


Jag skulle fotografera en moring på uppdrag av jobbet. En moring är ett sänkstöd för länsar, dvs en eller två lagom långa stockar, kallas slanor i det här sammanhanget, som är fastsatta vid stor sten. Hela konstruktionen kördes ut på isen under vintern och när isen smälte sjönk stenen och stockändan flöt upp och där fäste man länsar som höll ordning på timret som flottades. Det är skillnad på dykdalb och moring.
När man slutade med flottningen och inte hade användning för moringarna längre så sänkte man toppänndan också genom att hänga på en stor sten och sänka den också. Därmed ansåg man sig vara av med problemet. Nu har problemet flutit upp igen eftersom fästena har rostat av, det är riktigt farligt för båttrafiken och alla gamla moringar bör tas bort.

Jag skulle fotografera moringen och det gjorde jag också och då såg jag det här motivet, det gillade jag.






































Jag visade bilden för Pensionären och som genast konstaterade att det var rostig plåt som var bockad och hopsvetsad.





























Nej inte plåt men väl betong.

13 kommentarer:

  1. Oj snyggt! Är det inte ett vävmönster, det där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte än men det kan bli. Det är massor med projekt i kö till hösten, tidigare lär jag inte komma loss.

      Radera
  2. Jag håller med Karin!
    Mycket snyggt och inspirerande mönster, tjusiga färger, stilfullt

    Moringar har jag aldrig hört talas om tidigare så det var en helt ny kunskap
    jag fick. Det är ungefär så som vi gör när vi behöver en båtboj förankrad, ut med
    allt på isen..
    Hoppeligen så händer inte stora olyckor när de gamla moringarna flyter upp hos er.
    Jag gissar att de kan vara rätt så många

    SvaraRadera
    Svar
    1. Båtfolk är ju ofta engagerade och entusiastiska människor och så fort det dyker upp en moring så hänger någon på en boj och man hoppas ju att ingen ränner på i full fart med en plastbåt innan bojen kommit dit. Det lär ska finnas en karta över var moringarna är utsatta i hela Siljan

      Radera
  3. Så lärde jag mig något nytt också idag. Tack! Och tänk att något så tråkigt som betong kan bjuda på ett så spännande mönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kunskapen kan nog sorteras in under rubriken onödigt vetande, men rätt kul i alla fall.

      Radera
  4. Kul med synvillan! Vackert också med vattenlinjerna på betongen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så kul med speglingar och ljus, och som BF säger, jag hade tur som var där rätt minut.

      Radera
  5. Klassisk diagonal bildkomposition! Ett typexempel på blid av typen "jag råkade vara där". Krävs lite mindfulness för att se alla de där motiven som är "engångs"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen tur, någon gång ska jag väl ha det också.

      Radera
  6. Funderar på skillnaden mellan moring och dykdalb. Dykdalb sitter fast i botten till skillnad från moring, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dykdalberna är fixerade men moringarna är slanor som är mera rörliga. Jag tror att det är det som är skillnaden. Sedan har ju stenkistor också men det är en historia för sig. Det har vi varit och fotograferat idag, det är extremt lågt vatten så man kan traska omkring på älvbotten ganska långt.

      Radera
  7. Det är bara att konstatera att det är mycket som man inte har en aning om!
    Men så har jag ju knappast varit norr om Stockholm heller. Tänkte också på ett vävmönster eller en målning när jag såg bilderna.

    SvaraRadera