måndag 10 september 2012

Jag har sålt hojen


För ett par år sedan fick jag ett jobb 25 km hemifrån och det var inte läge att köpa en bil till då så jag funderade på att köpa en EU-moppe. Men syrran förbjöd mig så jag köpte en motorcykel istället.
Hojen som dottern kallade anabol eu-moppe
Jobbet var ett projekt på tre år med start i juni 2008. Arbetsgivaren hade lyckats lägga in en provanställning på sex månader i projektanställningen. Det lär ska vara juridiskt omöjligt men numera gäller ju knappt ens naturlagarna på arbetsmarknaden. Jobbet upphörde med provanställningen, det var som sagt hösten 2008 då det mesta upphörde.
Hojen blev stående. Men när den blev såld skulle jag köpa en elcykel.
Det tog ett tag men nu är det gjort och jag har börjat undersöka det här med elcyklar. 

Ärvd av syrran
Min nuvarande manuella cykel är tungtrampad säger alla som prövat, jag trodde det skulle vara så. Den är i alla fall bättre än de gamla.
Klarar inte besiktning
Jag stegade iväg till en cykelbutik, men det verkade inte som om de var så intresserade av att sälja sina elcyklar.
 Expediten sysslade med annat med ryggen mot butiken, samtalet fortsatte ungefär såhär.
– Hrmp! Hej !
– Jaha
– Jo jag skulle vilja titta på elcyklar.
– Int vet ja nå sånt heller.
– ? tror du att det finns någon här som vet något?
Expediten gastar in mot kontoret
– ÖÖh vet du nå om elcyklar?
Mutter från kontoret och expediten flinar och ut kliver chefen. Han såg ut som vaärenudå. Vi går ut och tittar på de tre elcyklar som står utanför. Jag hade läst lapparna med priser och uppgifter om prestanda. Chefen pekar håglöst på cyklarna, och berättar att det finns kraftigare cyklar om man ska köra i terräng och downhill.
Jag försäkrar att det inte är aktuellt.
– den där kostar 10 990 och den där 11 990 och den där … räknade chefen upp.
– ja, jo jag har sett det, sa jag för nu började jag tröttna. Har du mera uppgifter om cyklarna?
– Nä, det får man väl gå in på nätet och kolla.
– Ok då gör jag det då, sa jag. Och kom aldrig mer igen till den cykelhandlaren.
Jag började med att läsa Råd&Rön men de var ängsligt neutrala.

Ps. Det är nog väldigt nyttigt med motion också Ds

4 kommentarer:

  1. Det kanske blir en moped i alla fall till slut :-)! Eftersom tydligen ingen visste något om elcyklar vore det ju inte särskilt bra att köpa en sådan. Med tanke på om den skulle gå sönder...

    Skulle en moped gå sönder kan ju vilken kille som helst på högstadiet laga den. (Ja, jag vet att man måste vara 15 år för att få köra moped.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen moppe, det ska vara tyst när jag tar mig fram. Och med tanke på den anmärkningsvärda karltorka som uppstår så fort man behöver hjälp så vågar jag mig inte på fler fordon av det slaget.
      En elcykel skulle vara skönt men jag vet ju att det beror på att jag är genuint lat.

      Radera
  2. Trögtrampad? Den fina blå? Har du testat att växla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trögtrampad var ordet, många har testat och väljer istället att ta Pensionärens gamla cykel som han ärvde av sin morbror som dog för 20 år sedan.
      Och jag växlar och växlar och det hjälper inte så mycket, det är liksom bara ett sätt att lura sig själv.

      Radera