fredag 20 juli 2012

Fredagstema Sommarjobb

Glad Emma välkomnar på textilkammaren

Hur skulle vi klara oss utan sommarjobbare?! Under bästa sommartiden rycker de in och tar hand om verksamheten så att ordinarie personal kan gå på semester. Sommarkaféer, sommarbutiker och turistmål befolkas, förutom all ordinarie verksamhet.
Förhoppningsvis är det pigga intresserade ungdomar, som tar det som lärorikt studiebesök i verkligheten, eller ett steg i utbildningen.
I bästa fall.
Ibland har sommarjobbarna bättre utbildning och är mer engagerade än ordinarie personal.
Det är ju kul när det är så även om rutinerna inte är helt klara.
Det händer också att sliten ordinarie personal säger Ta hand om det här! och lämnar nycklarna och försvinner ut i semester och mobilskugga. Och den stackars sommarjobbaren står där med alldeles för mycket ansvar och för lite lön för den är anpassad efter kunskaperna.
Dom är det synd om.
Och så har vi dom som inte riktigt förstått vad som väntas va dom och dom som man störs sig på. Jag vill slippa se att en valhänt yngling som serverar maten har blommiga kalsingar.

Emmas barndomskompis berättade glädjestrålande för sin mamma att hon fått sommarjobb. Jajamensan, hon hade pratat med en skåning som lovat henne sommarjobb. Hon skulle ha ett litet stånd utanför Hemköp i juli och där skulle hon sälja yoghurt.
Mamman var något frågande inför yoghurten och började kolla, självklart var det dialektförbistringen som slog till, jordgubbar och yoghurt kan låta ganska lika på skånska i en svajig mobil.

Detta är jordgubbar, inte yoghurt

Här finns det både möjlighet till semesterupplevelser och sommarjobb
Zornmuseet som missat att lyfta fram en viktig del av samlingarna nämligen textilkammaren där Emma jobbar.
Siljansfors skogsmuseum finns det sommarjobbare och på Tomteland, för Tomten har inte gått i idé han inte.

PS Nu är det lugnt i stugan, jag har kommit hem från mitt sommarjobb och alla är mätta och jag funderar på om jag ska ta ut pension vi årsskiftet eller om jag ska vänta ett tag till DS





9 kommentarer:

  1. Puh, nu kommer regnet och jag hann precis klippa färdigt hela tomten. Det är också ett sommarjobb, som kräver påpasslighet mellan skurarna!

    Fin Emmabild! Hur är det med Emmas kompis? Med eller utan basbollträ? Det lär ju vara så att arbetsgivarna utrustar jordgubbsförsäljarna med tillhyggen för att de ska freda sig mot tjuvar som vill åt kassan. Det är väldigt dumt, tycker jag, för det sista man ska göra vid ett rån är väl att börja slåss!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta hände sig för några år sedan, 10 kanske, och den som skulle komma på idén att vara taskig mot den jordgubbdförsäljerskan blev nog bortcharmad och förälskad. Den som drunknar i dom smilgroparna klarar helt enkelt inte av att göra något annat än le.

      Radera
  2. "Förhoppningsvis pigga ungdomar" - åldersdiskriminering, eller? :-) Pigga pensionärer gör också nytta, haha! Annars stämmer det ju bra att sommarjobbare avlastar ordinarie personal och att de ibland är mer kompetenta än dessa.*ler igen*

    Det var roligt med missförståndet - själv fattar jag ibland inte vad en fotbollsspelare i Malmö FF eller en bonde från Söderslätt säger om de blir intervjuade...

    SvaraRadera
  3. Nja jag har ju haft några sommarjobbare i mina verksamheter, en del pigga och en del väldigt opigga. Själv är jag synnerligen pensionsmässig och understundom pigg men ganska trött på att få "sommarsemester" i september. Men det blir väl så när man hamnar i turistbranschen.

    SvaraRadera
  4. Piggheten på vikarier kan nog variera, det har jag också råkat ut för. Vi hade en gång en student som undersköterskevikarie som kom ungefär varannan dag till jobbet. Hade hon haft vad hon kallade "en svår natt" så stannade hon helt enkelt hemma. Jag undrade sedan vad det blev av henne för det är inte många jobb som kan skötas så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, dom finns och jag kan ha förståelse för att spelmän och -kvinnor, kan vara lite slitna efter spelmansstämmorna, men dom brukade vara i tjänst i alla fall. Fast de inte var någon prydnad för sin kor just då kanske.
      Och så finns det dom som bjuder in kompisarna som sällskap. Kompisarna försvann snabbt när jag beordrade gratisjobb, diska, plocka skräp...

      Radera
  5. Ja, sommarjobbare kommer visst i alla varianter liksom jobben. På den arbetsplats där jag tillbringade mina flesta somrar som ung, hade jag en förman av typen som inte accepterade att vi tog något som helst ansvar. Vi var några ytterst pigga och välvilliga ungdomar som, när tekniken i vår avdelning gick ner tog initiativet att hjälpa några andra avdelningar eller göra lite förarbete som skulle påskynda vårt egna arbete när tekniken återigen fungerade. Det gillades inte, kan man lugnt konstatera. Chefen blev helt rosenrasande, hon gormade och skrek åt oss att sätta oss på våra platser och vänta på att transportbanden återigen började rulla. Det blev många, många timmar stirrande ut i luften de veckor hon var förman vill jag lova...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch så trist, och det finns naturligtvis chefer som inte klarar av sitt jobb heller.
      Det känns ju hopplöst att jobba när man inte får göra det. Eller som pappa sa; Varje god gärning får förr eller senare sitt straff.

      Radera