måndag 11 juni 2012

Jobb


Kontorsutrustningen är inte den senaste modellen

Idag började jag på mitt nya jobb. Första dagen på ett jobb brukar ju alltid vara en snårskog av frågetecken som så småningom rätas ut efter hand.

I ett och ett halvt år har jag varit arbetslös efter fyra år på Arbetsförmedlingen. Alla frågetecken rätades inte ut på det stället, de ynglade t o m av sig och en del blev till tankestreck.
Dessförinnan jobbade jag på Folkmusikens Hus i några år. Sommartid var det som att jobba i en torktumlare, men kul. Mindre kul när hösten kom och jag kunde ta semester. Semester i september är liksom inte samma sak. Enda sällskapet på badstranden var kanadagäss.
Och innan det var det ytterligare projekt, projekt som avslutas eller omorganiseras i brist på pengar.
Jag har deppat över att jag blivit arbetslös ända till en väninna påpekade att jag hela tiden jobbar i projekt – och projekt tar slut.
På det senaste jobbet frågade folk ibland hur länge jag tänkte jobba, till halv fem, sa jag, väl medveten om att dom syftade på pension. Men jag kände mig inte mogen för det, jag som var så ung.
Nu när jag varit arbetslös har många frågat varför jag inte pensionerar mig, påfallande arbetsförmedlare faktiskt.  Visst förstår jag att dom vill ha ut mig ur statistiken men det är inte bara det. Dom verkar ha svårt att förstå att jag inte gör allt jag kan för att slippa ha med Arbetsförmedlingen att göra. Att jobba med en sådan inställning till sin egen verksamhet måste vara tärande.

Mitt uppdrag på det här jobbet är att se till att det alla föremål är registrerade och katalogiserade. Och framför allt lokaliserade. 
En del föremål är svåra att missa
Andra kan vara svåra att identifiera
Jag ska nog reda ut det här också


6 kommentarer:

  1. Åh, så skönt! Nu är alla fantastiska maskiner, konstiga mojänger och trassliga kättingar i goda händer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tror? Jag längtar till Nordiska igen, dom har så mycket goda råd och hur får man dit en märkning på en rostig jättekätting som ligger ute i ur och skur? Du anar inte vilka konstiga saker det finns!
      Följ den spännande fortsättningen i denna kanal.

      Radera
  2. Svar
    1. Det återstår att se, jag tänkte ta pension senast i vår men som det ser ut nu så får jag nog skjuta upp det några år.

      Radera
  3. Jomen du, visst fanken är det extremt hindersamt att ha ett jobb, jag känner det mer och mer för varje år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju kul också, och den här miljön är ny för mig. Framför allt är det kul när lönen kommer.

      Radera