onsdag 11 april 2012

Konsten att hålla klaffen, ibland


628 meter lång, för att ångbåtarna skulle kunna lägga till.
Bilden har jag lånat från Vikipedia. 

När man åker tåg kan man få höra mycket.
När man åker tåg till Mora så blir det ofta kommentarer när man närmar sig Rättvik och ser Siljan. 
T ex:
Mamman: Här är Gärdebyn där Gärdebylåten kommer ifrån, och så trallar hon Frisells gånglåt.
Eller
Barnet: Titta pappa en jättelång bro!
Pappan: Nej det är en pir.
Eller
Pappan: Se så lågt vatten det är, man ser sjöbotten långt ut.
Barnet: varför är det så?
Pappan: Det är ebb.

Ibland förundras man över att föräldrar har svar på allt och att man själv lyckas hålla klaffen.

6 kommentarer:

  1. På A svarar jag Hjort-Anders, på B brygga och på C småler jag lite trött. Det kommer facit, väl?
    (En som inte skulle ha kunnat hålla klaffen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt, dvs, det där med HjortAnders och Gärdebylåten kan ju diskuteras som så många andra låtar som någon satt namnet under. Låtar vandrar, lånas och snyggas till under sina vandringar.

      Radera
  2. Haha,, undrar om jag hade kunnat vara tyst..

    Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det ju nästan så det kommer ut genom öronen istället

      Radera
  3. jag fick en stark känsla av igenkänning och undrar hur många som bitit sig i tungan när det hört mig ge besynnerliga svar på barnafrågor :)

    SvaraRadera
  4. Ja, frågan gällde då badförbudet ... får man inte bada när det är ebb, för att det går ångbåtar sexhundra meter ut? Fattar't inte, som sagt.

    Frågar både här och där; http://t.co/GTcrjogG

    SvaraRadera