torsdag 1 mars 2012

Sportlovsaktivitet



Visst har vi snö och visst kan man åka skidor och bräda och halka omkring lite hur som helst, men det blir ju lite tradigt i längden och till slut måste man ju ha ett handarbete.
Man måste ju det.
Så tre tjejer på sportlov i granngården kom över och slog sig ner i kökssoffan och ville sticka. Mitt förslag, naturligtvis.

Jag kommer ihåg hur trassligt det var i början när jag lärde mig sticka och det såg så enkelt ut när dom stora tanterna gjorde det men mina fingrar ville inte och svettigt och eländigt var det och maskorna smet iväg och hur man kunde sticka en hel tröja begrep jag inte.
Plötsligt är det jag som är den stora tanten och en av tjejerna sa att det ser så enkelt ut när du stickar.

4 kommentarer:

  1. Så ska en sportlovsvev dras! Snart kommer den epokgörande avhandlingen om olika handarbetens välsignelsebringande effekter på hälsa och välbefinnande.

    SvaraRadera
  2. Såå? Är det ett konstaterande eller en uppmaning? "
    Den som orkar (den är lite drygläst) kan stava sig igen om den mycket övertygande texten om vävandets läkande i Praktisk vävbok tillägnad den idoga svenska kvinnan" Finns någonstans i bloggen.

    SvaraRadera
  3. Japp, det är det. Jag tänkte såhär: nu har jag läst sida upp och sida ner i alla våra vanliga dagliga tidningar om hur man åldras vackert, eller inte åldras alls, hur man behåller eller till och med ökar antalet hjärnceller, hur man kort sagt blir vacker, klok och spänstig genom lite fysisk aktivitet.

    Men då undrar jag om man gjort motsvarande studier i modern tid om handarbetandets och pysslandets hälsobringande effekter? Har man det? Nä, just det. Sätt igång! Handarbeta eller forska, bara det blir gjort!

    SvaraRadera
  4. Jaja, jag håller ju på.
    Rosengångsväven, ett par stickningar, ett broderi påbörjat och minst 17 planerade. Det är lite stressigt det här. Dessutom har jag lyckats lista ut hur man gör två rundstickade sockor samtidigt på samma rundsticka samt hur man börjar med en socka från tåhållet. Men nu börjar jag se så dåligt så du får väl gissa vad jag skriver. kvällarna är värst. Operation i april.

    SvaraRadera