tisdag 17 januari 2012

Gift i kläderna

Favoriten är inte heller färgglad

I söndags såg jag på tv, det händer inte ofta. Jag såg ett program om giftiga kläder
Alltså inte kläder som är väldigt snitsiga och så utan kläder verkligen innehåller gift. Skorna också. Folk får utslag på kroppen och blir sjuka för alla konstiga färgämnen och antimögelmedel.  Men det tar ju några år att samla på sig så mycket gift så att man blir sjuk av det.

Nu finns det ju plåster mot åksjuka och värk och klimakteriebesvär och jag vet inte allt. Det är ett jättefiffigt sätt att få i sig medikamenter. Tyvärr gör inte kroppen skillnad på giftiga och ogiftiga ämnen, huden suger i sig allt den kommer i kontakt med.

Den svarta färgen är värst.  Och kromgarvat läder.
Och hur arbetarna som vadar omkring i färgkaren utan skyddsutrustning är inte svårt att lista ut. Lagstiftningen om arbetarskydd är inte stark i Asien,  det är därifrån kläder och skor importeras.
Min garderob är en ganska tråkig. Någon lär ha sagt att den består av kläder i knallbeige och illgrått med några djärvt svarta plagg.
Jag tror jag ska komplettera med oblekt linne och naturfärgad ull.

2 kommentarer:

  1. Huga! Och inte hjälper det att tvätta kläderna heller, för då skickar man bara problemet vidare till vattendragen. Giftfritt svart? Finns det, månne?

    SvaraRadera
  2. Nej det gör ju inte det, svart är värst. Hela hanteringen är så tragisk med gifter och ekonomin för att vi ska få billiga kläder.
    Såg du programmet?

    SvaraRadera