lördag 5 november 2011

Ingen ordning på häxorna.



Nej nu får det bli rättning i leden här.
Här dräller det häxor lite hipp som happ och godis ska de ha.
Var det inte häxhelg förra helgen när det var Hallowen? Och så kommer de på nu Allhelgonadagens kväll! Samma sak var det i påskas.
Nej jag drog ner min häxhatt och väste åt dem att de var ute en vecka för sent, men som tur var hade jag inte smällt i mig allt godis så det fanns lite kvar åt dem.
Men de fick inget av blåbärstryffeln som VävAnnika kom med smakprov och recept på.  Spökligt gott.

Blåbärstryffel
175 gr mörk choklad
1 dl vispgrädde, men jag tog cermé fraiche
¾ dl mörkt muscoadosocker
2 msk smör
1 dl blåbär
råsocker till garnering

Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka grädde, socker och smör och häll över chokladen, låt det stå tills det smält. Rör ner bären.
Häll upp smeten i en pappersform, Annika föreslog en mjölkkartong delad på höjden, så det blir som en lång låda alltså. Ställ det svalt, slicka bunken. När smeten stelnat skär man den i fyrkanter och vänder i råsocker.

3 kommentarer:

  1. Precis! Morra på du! I måndags, men inte nån annan dag. Det är vad som gäller.

    SvaraRadera
  2. o fy vad gott det lät! det receptet ska prövas minsann. :)

    SvaraRadera
  3. Ja det är onödigt gott men efter sju bitar börjar det kännas konstigt i magen... Men blåbär är ju så nyttigt!

    SvaraRadera