måndag 6 juni 2011

Spännande odling




Rädisor, ringblomma, sallat och sallat? kanske?

Ufo i grönsakslandet
Det såg så bra ut, riktigt prydligt med raka rader och ordentliga etiketter där jag skrivit vad jag sått. Det regnade så bra och under fiberduken var det ett alldeles lagom klimat så de små fröna grodde så snällt och det började prunka i raderna.
Men vad var det som kom upp tro? Ja det stod ju på de fina plaststickorna som jag klippt till av plastlock.
Nähä, inte det.
Det gjorde det inte, texten hade regnat bort så nu är det spännande. Jag minns att jag sådde två rader persilja längst till höger. Men vad var det sedan? Och vad är det som inte kommer upp alls? Det som ser ut som sallad är förmodligen det men har jag stått ringblomma mitt bland grönsakerna. Ja troligen. Luktärterna är längst till vänster i alla fall.
I det andra landet sådde jag svartrötter för det är så himla gott men de växer rakt ner har jag fått veta och behöver nog mer än 20 cm att växa i, jag trodde de växte horisontellt under jord. Pucko! Jag får plantera ut dem i det bottenlösa landet.
Sedan får vi se vad som dyker upp, jag minns inte vad jag sått fast det var jag ju väldigt övertygad om att jag skulle komma ihåg då, när jag sådde.
Och vindruvan som jag trodde frusit i vinter lever som bara den, snart är har den erövrat hela växthuset

1 kommentar:

  1. Lite spänning i livet piggar alltid upp ;)
    Tack för boktipset. :)

    SvaraRadera