måndag 30 maj 2011

Historiska kunskaper eller maskerad

Allt sys för hand, om det ska vara riktigt. 

Leksands medeltidsmarknad är kul, trevlig, god och intressant. Intressant ur många synvinklar. Alla kunniga hantverkare är intressanta, roliga gycklare är underhållande, duktiga musiker underbart och roliga skådespelare som går in för sina roller är kul.
Jag mötte t ex skatteindrivaren men en bok i handen, boken verkade bekant och det gjorde skatteindrivaren också. Det var jag som gjort boken.
Alla är seriöst medeltidsmässiga, glasögon, hörapparat och kamera är tillåtet men mobiltelefon betraktas som trolltyg och hanterar man en sådan är risken att fogen kommer och sätter en i stupstocken till allmän varnagel. Men det är inte värre än att man kan smita när fogden vänder ryggen till.
Men hur kommer det sig att medeltiden blivit så modern? Och lajv, varför ägnar ungdomar (i alla åldrar) så mycket tid att göra så tidstypisk utrustning som möjligt för att det ska bli riktigt.
Jag är full av beundran men jag undrar hur det kommer sig. Tar man avstånd från något och i så fall vad och varför? Eller söker man sig till något och i så fall varför? 
Medeltidsmode, snyggt och praktiskt och kul har dom.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är något hemligt drag av den som har överblick över värdsaltet, hantverket får inte försvinna för en dag kommer vi att behöva veta hur man gör för hand och inte från HM och Åhlens.

    SvaraRadera
  2. Jag läste någonstans en pessimists suck: Hantverket har vi glömt bort tills vi behöver det.
    Uschja, men det skulle kunna vara texten på en bonad, jag måste nog börja med ett sommarbroder.

    SvaraRadera