fredag 29 april 2011

Tål inte vin

Apropå vin, jag har svårt med rödvin oavsett om det ekologiskt eller ej. Jag får inte huvudvärk och jag mår inte illa men dagen efter håller jag mig i närheten av toa. Så jag frågade en läkare, tillika munskänk, vad det kunde vara som ställde till det för mig och fick följande svar. Så småningom jag också lyckades lista ut vad det betydde:
Vin innehåller 1000-tals olika kemiska föreningar, de flesta är naturliga och uppkommer under mognad, fermentering och lagring. Vissa är tillsatta för att inte vinet ska förstöras, bl.a. spontanjäsa , ffa svaveldioxid. Man svavlar vita viner mer än röda, då vita är mer känsliga för oxidation, spontanjäsning m.fl. vindefekter. De flesta är inte speciellt känsliga för svavel, men vill man vara på säkra sidan så öppna flaskan och lufta vinet 20-30 minuter före upphällning, så slipper man den så kallade "buteljsjukan". Svavel är lättflyktigt.
Dock är det vanligare att olika personer är känsliga för rött vin. Allergiska reaktioner beror vanligen på reaktion på biogena aminer bl.a. histamin. Diarré som förbättras på antihistamin eller urtikaria som förbättras om man tar antihistamin är helt klart sådana reaktioner på histamin eller annan biogen amin som finns naturligt i vin. Alkoholen dilaterar dessutom kärlen vilket kan tänkas påverka kärlpermeabiliteten och sänka tröskeln för att lika komponenter frisätts från blodbanan, däribland histamin.
Jag har en artikel hemma som jag kan leta reda på så kan du få veta mer.
Trevlig helg!
Zigge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar