fredag 8 april 2011

Dagbok


När barnen var små skrev jag dagbok. Nu har jag haft anledning att leta fram de där böckerna och läsa, 20 år senare.

Det blev många frågor och ännu flera funderingar och väldigt många skratt.

Ord och uttryck som jag glömt, käkopa är grävskopa, isskam är lyftkran. Lite senare dök ord som äppelskrot och handburgare upp, mycket mera logiskt än äppelskrott och hamburgare. Och situationer i all oändlighet.

Och syskonstriderna, ”jag slog henne ju bara en gång” sa storebror indignerat när lillasyster började försvara sig.

Jag tror jag ska brodera en variant av den första bonaden:

Förlåt
Jag gjorde så gott jag kunde
Amen

Men de blev ju förvånansvärt trevliga ändå

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset!! :)
    Har redan börjat plita ner lite smått och gott i en gammal, halvskriven dagbok, men tänkte mig till bokaffären nästa vecka för att hitta en aldeles ny och fin skrivbok för just detta ändamål.

    SvaraRadera
  2. My: Min första dagbok kallades Magboken och jag börjar med att beskriva ett möte med en läkare på gyn. Läkaren hette Pipponen. Undrar hur han kom på idén att bli gyn-läkare.

    SvaraRadera
  3. Önskar ibland att jag inte hade slängt alla mina dagböcker. Och är dessemellan rätt glad att jag gjorde det...

    SvaraRadera
  4. Jag har eldade upp de som handlade om mig men de som handlar om barnen har jag sparat, tyckte inte att jag hade rättighet att göra mig av med deras historia.

    SvaraRadera