onsdag 20 april 2011

Förbjuden båtfärg i håret?

Hårresande fakta kan man få höra på radio och det har jag gjort.
Radion går igång kl 07:00, jag har ambition att utnyttja dagen. Men det blir naturligtvis att jag ligger och lyssnar ett tag. Och somnar om. En morgon reagerade jag på att det pratades om förbjudna båtfärger i håret, klart man undrar men jag hade redan missat hälften och den tiden på morgonen var jag väl kanske inte så uppmärksam.
När jag lyckades kämpa mig ur sängen i åttatiden så måste jag ju kolla vad det var de hade pratat om och jag hittade detta: P1 morgon 
Och när jag lyssnat igenom programmet så kollade jag på den driva med schampoflaskor som ligger i badrummet. Jodå, innehållsförteckningarna stämde med ”Giftiga listan”. Varför i hela friden rör de i så mycket gifter i schampo, och annat som man smetar på sig?
Men räddningen är nära, det är bara att gå till skafferiet och röra ihop ett eget schampo.
Här är listan som jag kopierat från P1s hemsida:

Listan på gifter du bör undvika och Ingers recept på giftfria schampon du kan göra själv hittar du här!
Giftiga listan
    • EDTA (Ättiksyra dom gett fosterskador i djurtester. Skadlig för fisk och
    • mikroorganismer.)
    • Sodium Laurethsulfate (Tensid, alltså lödderämne. Akut giftigt.)
    • Sodium Laurylsulfate (Tensid, alltså lödderämne. Akut giftigt. Frätande och irriterande på ögon och hud. Ämnet uppges kunna ge acne och håravfall).
    • BHA (Syntetiskt hormon som gett cancer i djurförsök)
    • DEA (dietanolamin, farligt för ögon, kan ge hornhinneskador)
    • Zinkpyriton (Finns i mjällschampo, förbjudet i båtfärg pga att det dödar fisk o svamp. En hårtvätt släpper ut 88milligram av giftet.
Äggschampo (recept från 1910)
            1 Äggula
            1 tsk Rom
            1 nypa havssalt
Vispas en stund och masseras in ordentligt. Skölj ur med ljummet vatten (löddrar inte).
Honung/Citronschampo
             Två ägg (från frigående höns) vispas ihop med
            Honung (mjukgörande och renande)
            Citron (balanserande och rengörande)
Lite Bikarbonat
Blandningen masseras in väl i torrt hår.
Skölj ut med ljummet vatten (löddrar inte).
Såpa-schampo
             2 msk såpnejlikarot, eller en hand blad o stänglar
            1 hand valfria ekologiska örter
            6 dl kokande vatten
Häll vattnet över örterna och låt dem dra i minst 30min. Sila av. Tvätta håret med blandningen när den svalnat (löddrar lite)-
 Citronschampo
            3 delar citronsaft
            1 del sockertensid
(löddrar mycket)
Det går även tvätta håret med äppelcidervinäger blandat med bikarbonat eller rasul-lera blandat med vatten.
Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Tack för sammanställningen! Väldigt roligt att läsa. Tror att jag ska prova på ett eller annat av recepten.

    SvaraRadera
  2. Visst det är faktiskt lite skrämmande. Undra på att jag reagerade fast jag nästan sov. Jag la en länk på facebook också och fick svar från dotterns kompis som prövat ägg-honumg-citron-bikarbonat och hon konstaterade att det funkade.

    SvaraRadera