lördag 5 mars 2011

Svärmor fyller 90


Svärmor fyller 90
Svärmor som älskar allt och alla. ”Lammol” sa ungarna när de var små och inte kunde säga farmor, mormor fick heta ”bommol”.
Svärmor har bakat i flera veckor.
När jag frågar henne vad hon önska sig till 90-årsdagen så viftar hon bort det, hon har vad hon behöver. Hon är snarare inne i ge-bort-stadiet. Hon stickar sockor och bakar bullar och kakor och det är ingen ide att komma med någon bakbok. Hon har sin gamla tummade som hon litar på. Smör, grädde och absolut inga lättprodukter. Det blir jättegott och jag har ingen chans att gå ner i vikt.

Vad ger man en 90-årig husmor? Man ger inte en kvinna husgeråd. Smycken kanske? Ja, men hon använder inte ofta smycken och skulle nog ge bort det.
Kläder, nej det är svårt. Sjalar, hon har för många redan. Prydnadssaker har hon också för många men hon blir glad av gulliga saker.

Hon skulle för all del behöva en ny soffa, en som hon och hennes väninnor kan sätta sig i och framför allt resa sig ur.
Nja, det här tål att tänka på.

3 kommentarer:

  1. Hennes bullar har jag ätit, fenomenala! Låt henne ge bort bullar och sockor i glädje, underbart att få och underbart att ge, det blir hon nog gladast av!

    SvaraRadera
  2. Ha! Jag har kommit på det! En lampa, en sån där som lyser både upp och ner. När man är äldre behöver man bra ljus, har jag märkt.

    SvaraRadera
  3. En sådan lampa har jag, dessutom är det en förstoringslampa med lock på så inte solen sätter eld på inredningen! Kan nog vara en bra present till en så flitig person som din fantastiska svärmor.

    SvaraRadera