onsdag 9 mars 2011

sticka spetssjal


Jag vill ha en spetssjal
Blommorna vissnar, dammet faller, magen knorrar, maken också. Huset förfaller och jag brottas med en stickning och framför allt en stickbeskrivning. Jag vill sticka en sådan där stilig spetssjal som finns på Drops.
Det är inte det att jag lider akut brist på sjalar, tvärtom. Jo förresten, jag äger ingen spetssjal, och det måste väl varje ärbar kvinna äga. Det är inte så att jag svänger mig i eleganta salonger och behöver den för den skull. Och fryser jag så får jag dra på mig en tröja och svärmors yllesockor. Yllesockor har jag haft sedan i oktober. Jag vill ha en spetssjal och jag vill framför allt kunna sticka en.

Stavningsövning
Sjalen är skydd mot kylan
som jargongen är en sköld
för att skydda själen
och skyla känslor som sköljer över
skikt efter skikt av självkontroll

Klart man vill ha en själ, förlåt sjal

4 kommentarer:

  1. Den är faktiskt inte så komplicerad som den ser ut. Först är set ju bara slätstickning, sen när man går över på snäckmönstret så ser du snart att man bara stickar "spetsstickning" på ett varv av 4 (var fjärde varv alltså). De andra är bara räta och aviga. Hör av dig om du behöver hjälp och tänk på att använda ett lite grövre garn och inte ett spetsgarn. Det blir mycket lättare att se vad man gör då. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Sjalen skyddar chanserad charm
    generande choser och annan skit...

    Nä, f'låt. Din var mycket bättre!

    SvaraRadera
  3. Tack för kompletteringen, det fattas ju lite sj-ljud

    SvaraRadera
  4. Fast det blev lite fel i hastigheten. Såhär tänkte jag:

    Sjalen skyddar min chanserade charm,
    generande choser och annan skit...

    SvaraRadera