måndag 28 februari 2011

A-kassa och bisyssla



A-kassans regler är en labyrint
De senaste åren har jag jobbat heltid och haft två-tre yogaklasser varje termin. Nu är jag arbetslös och söker jobb och stämplar men eftersom jag haft yogan som bisyssla tänkte jag inte redovisa det på kassakorten. Det är ok enligt reglerna.
Trodde jag.
Men nix, så enkelt var det inte.
För att bisysslan ska vara bisyssla krävs det att man ska ha haft den varje månad, säger a-kassan. ”Stadigvarande” säger andra.
Om jag redovisar mina tre yogatimmar, en på måndag, en på tisdag och en på onsdag så räknas hela den veckan som deltidsarbete.
Man får ha deltidsarbete i 75 dagar, dvs 15 veckor. Därefter får man inte ha deltidsarbete längre, dvs yoga tre timmar i veckan om man vill fortsätta att stämpla.
Efter den här terminen har jag förbrukat mina 15 veckor deltid.
Om jag fortsätter med yogan får jag inte stämpla. Jag har inte råd att låta bli.
Sorry alla mina yogisar, jag vill men kan inte fortsätta.

Jag kommer inte att kunna ta ett tillfälligt deltidsarbete eftersom jag inte får stämpla efter det. Det innebär möjligen att jag är helt utestängd från arbetsmarknaden eftersom det knappast finns heltids tillsvidareanställningar för 60+are?
Var det verkligen så det var meningen att a-kassan skulle fungera?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar