fredag 18 februari 2011

A-kassa? nja kanske

Jag blev arbetslös den första januari i år. Jag har passerat 60, är kvinna och bor i glesbygd.
I stort sett uträknad va?
Nja, vi får väl se, jag brukar inte ge mig så lätt även om det känns motigt ibland.
Ska man tro nyheter och rapporter från Arbetsförmedlingen så verkar de ha gett upp i alla fall.
Men är man arbetslös, förlåt, arbetssökande, så har man rätt till a-kassa.
Man ska ha rätt papper, rätt ifyllt, med rätt kompletteringar. Trots att jag jobbat i branschen i nästan fyra år så blev det fel. Jag råkade skicka in en kopia i stället för ett original, och det duger inte. Jag är med i styrelsen för en ekonomisk förening, det är mycket suspekt, jag är kanske företagare och då ifrågasätts rätten till a-kassa. Jag har hittills inte fått ett öre från denna förening men det har inte med saken att göra.
Dessutom har jag varit verksam som yogalärare parallellt med heltidsarbete i några år, haft bisyssla alltså. Och därmed kan jag fortsätta med det även som arbetssökande. Trodde jag men så var det inte. Bisysslan ska man ha varje månad under föregående år om man ska kunna fortsätta med det utan att få avdrag från a-kassan.
Från maj till augusti är det ingen som vill ha yoga, då är det trädgård och semester.
Alltså får jag deklarera ”arbete” på kassakorten när jag har mina yogagrupper och får därmed avdrag från a-kassan.
Är det konstigt att folk fuskar?
Ärlighet varar längst sa man förr, gäller det fortfarande eller är det som gamle far sa; Varje god gärning får förr eller senare sitt straff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar