lördag 10 oktober 2009

Städa växthus


I går kväll eldade jag i kaminen i växthuset och tänkte mig en riktigt skön kväll. Herrarna hade gått till bybastun och jag fixade lite tills de skulle komma tillbaka. Elda elda. Efter en timmes eldande hade jag pressat upp temperaturen från två grader till nio. Gammalt fönsterglas isolerar dåligt, blir jag någon gång förmögen ska jag sätta isolerglas i växthuset. Öl och macka i växthuset med filt om benen går också bra och satt vi nära kaminen var det kanske femton grader.
Väninnan som är bra på Ayur-Veda hävdar att jag är en ärkevata och borde bo på en annan breddgrad. Kanske är det mitt vallonblod som längtar hem.
Idag har jag städat ur växthuset, tomatdjungeln ligger på komposthögen tillsammans med humlen och diverse annat avklippt. Krukan med rosen bar jag ner i matkällaren, lite förhoppningsfullt, och jag hittade en flaska vin och några öl som vi blivit kvar. Alltid en tröst.
Vitlöken är i jorden nu, det ska bli intressant att se hur det går.
Någon äter på min Sedum, vem kan det vara?

2 kommentarer:

  1. Har också städat ur växthuset idag. Slit och släp! Lycka till med vitlöken. Jag har inte fått ner den än men så länge jorden inte är frusen kan man trycka ner dem.
    Dina Plantagenvitlökar blir säkert bra men kolla in Törnviks frö - massor av olika sorter att välja på.
    Sedumknapraren? Kan det var ett rådjur?

    SvaraRadera
  2. Rådjuren, fästingbussarna, är starkt misstänkta. Jag har alltid varit lite upprörd över folk som jagar bort de vackra rådjuren från sina trädgårdar men nu börjar jag förstå varför de inte vill ha ha dem i närheten. Här är ju gott om skog också.

    SvaraRadera