söndag 4 oktober 2009

Ättika !!

Vi har varit bortresta några dagar. Innan jag for skulle jag ta reda på de gröna tomaterna. Det blev några burkar marmelad och sedan skulle det bli syltade, inkokta, pickles eller vad det nu var jag hade tänkt mig. Det behövde i alla fall ättika. Jag vet vilket skåp ättikan står i och på vilken hylla. Dvs jag visste var det brukade stå, eller i alla fall var den borde stå. Men det gjorde den inte. När jag hade kollat tänkbara alternativställen så gav jag upp. Det enda som fanns var en flaska med en matsked ättika kvar på botten. Märkligt, jag brukar inte göra av med så mycket ättika.
Då ringde dottern som jag skulle åka och hälsa på, och bad mig ta med ytterligare saker och ting. VAR är ättikan?? frågade jag. Nja, se den gick nog åt när det var växtfärgning i somras.
Ja självklart. Nu har jag ju lite svårt att bli förgrymmad på en växtfärgande dotter så jag förlät allt på stående fot.
Vad skulle jag nu ta mig till med en hög tomater som jag förberett för inläggning, kl 22.30 på onsdagskvällen? Jo jag stoppade alltihop i en pyts och tog med mig till jobbet dagen därpå och tacksam jobbarkompis tog glatt emot halvfabrikatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar