söndag 2 augusti 2009

Vatten


Vatten till växter
Det bär mig emot att vattna med kranvatten. Ibland har jag funderat hur jag ska få vatten från älven och i sommar har jag tacksamt tagit emot vattnet som kommit från ovan. Mycket har det kommit.
Grannen städade i sin gamla tvättstuga. En röd liten stuga. Hon undrade plötsligt varför hon hade ett gammalt plåtbadkar där. Det enda hon använde badkaret till var att förvara till hammockdynorna i. Onödigt sa hon och lyfte ut badkaret, jag ställde det under ett stuprör och samlade regnvatten i.
Grannens barnbarn tyckte det var kul att leka med vatten och var mycket vid badkaret. I synnerhet fyraåringen.
Men idag kom han inte.
Var vi osams?
Nejdå, han hade troligen dragit lite i en kedja som hängde lite för synligt och plötsligt fanns det inget vatten att leka med.
Så förargligt! Jag vet inte om en fyraåring förstår sammanhangen och resultat av sina handlingar eller om han är lyckligt ovetande.
Jag hoppas verkligen att han inte tror att han har gjort något som jag skulle bli arg för.
Regnvatten kommer det nog mera av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar