torsdag 20 augusti 2009

Rosornas krig del 2



Rosornas krig 2
Det är inte bara grannens barnbarn som lyser upp vår tillvaro. Rosorna kommer också. Raskt kryper deras rötter genom sandjorden och överallt dyker de upp. Jag gör vad jag kan för att stoppa framfarten.
Idag var det ju riktigt trevligt sommarväder och jag grep mig verket an och satte grepen i jorden. Det går inte att lyfta upp ett vidsträckt nät med rosenrötter. Jag vet jag har försökt. Man får ta det bitvis. Så har det listiga fanskapet kommit på den geniala idén att alliera sig med humlerötterna. Humlerötter är långa och sega, man känner skillnad på dem, men inte förrän man slitit av barken på humlerötterna. Beklagligt men så kan det gå.
Hur gör man för att bli av med eländet? Tips?

2 kommentarer:

  1. Äta upp dem kanske? Skaffa get? Muta grannens barnbarn med femtio öre för var femte meter rot? Fast det var det där med humlen då förstås...nä, ingen bra idé. Och diverse verksamma kemikalier är väl inte att tänka på. Get blir nog bäst.

    SvaraRadera
  2. Försöker utrota en nyponros. Det går inte. Den har rötter från helvetet. Har hållit på och slitet med rotsystemet i 20 år och får nog fortsätta till döddagar. Mina - inte rosens.

    SvaraRadera