tisdag 25 augusti 2009

Kaminelände


Maken ville installera en kamin i växthuset, jag var tveksamt och tyckte mest den skulle ta för stor plats. Kvadratdecimetrarna är dyrbara när man bara har tolv kvadratmeter. Men maken stoppas inte så lätt. Kaminen är nu installerad och jag har nästan flyttat ut hit. Men min relation till Herr Handöl är ganska ansträngt. Han jävlas rent ut sagt. Jag fjäskar med späntade stickor och tidningspapper. Det slocknar. Jag bjuder på extra drag, ingen effekt. Maken sotade eländet och jag tömde aska. Inget hände. T o m tjärstickorna slocknade.
Lite uppgivet slängde jag in en halv kvällstidning och då minsann tog det fyr! Plötsligt brann allt jag stoppade in!
Och jag misstänker att det är så här vår relation kommer att se ut, jag får fjäska och truga innan Herr Handöl behagar leverera någon värme.
Nu är klockan nio på kvällen, det är nästan mörkt och ute är det 12 grader men här inne är det 20. Det gillar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar