söndag 16 augusti 2009

Äta ogräs

Kirskålen växer frodigare än allt annat i min trädgård, Mager sandjord gör att inget prunkar så värst överdådigt men kirskålen växer överallt. Och nässlor och svinmålla.
Men det finns bot mot allt, jag känner till en kvinna i min hemby som stillsamt och effektivt utrotade både nässlor och kirskål och troligen också maskrosor. Allt ogräs i grannskapet försvann. Hon åt upp det! Och blev bortåt 100 år.
Vi satt på bredvid varandra på en buss en gång och hon berättade att hon kom från lasarettet. Jag minns inte anledningen till det osannolika besöket men läkaren hade frågat hur hon kunde ha så bra värden på alla sätt. Då sa jag att jag äter nyttigt, sa hon, men jag sa inte att jag är vegetarian för då blir dom så tjatiga så.
Rosenkindad och pigg var gumman när hon skuttade av bussen.
Jag har fortfarande dåligt samvete varje gång jag mördar kirskålen.
Är det någon som vill ha recept så har jag.

2 kommentarer:

  1. Ja, varför inte! Det kanske till och med är gott.Hej från Åsa

    SvaraRadera
  2. Med buljong creme fraice går det mesta ner. Svinmålla användes som spenat, späda maskrosblad är som ruccola, i synnerhet de flikiga. Grodbladsrot blir bra i växtfärgning. Osv.

    SvaraRadera