måndag 6 juli 2009

Städa uthus

Häromdagen började jag städa ett uthus. Det är väl en bra början på en semester som kom så plötsligt. Efterlängtad visserligen men vem 17 hinner förbereda sig för semester? Och när man, dvs jag, kom hem var jag fortfarande uppe i varv. Då är det bra att dyka in i uthusets kaos och börja sortera bland lätt identifierbara problem.
Tomflaskor är lättsorterade, men många, ölburkar likaså. Det var nog länge sedan jag hade semester, eller är vi så törstiga i det här huset? Förpackningar är ett gissel. De tar stor plats och är ett elände att bryta sig in i. När jag köper elektroniska prylar så brukar jag be expediten att öppna förpackningen åt mig, hänvisande till mina tumledsartroser. Embalaget till soffan var värre, själva idén med förpackningen var ju att den skulle vara med hem.
Det är tur att vi har ett stort uthus.
I uthus kan man göra fynd, jag hittade pinnjalusier att skugga växthuset med. Och två badenbadenstolar som jag fick när jag fyllde femtio, dynorna hittade jag också. Jag lyfte ut stolarna på gräsmattan och lade i dynorna, men dynorna hade legat hopknölade och ville inte anpassa sig till stolarna.
Jag fick lov att sätt mig i en stol för att trycka till dynan och det var då det hände, när jag tryckte axlarna och nacken mot ryggstödet så slog tyngdlagen till med full kraft. Jag kunde inte resa mig ur stolen och jag blev kvar där i över en timme.
Medan jag satt där kände jag hur tyngdlagen spred sig genom kroppen och slutligen drabbade städlusten och när jag till sist lyckades kravla mig ur stolen så var det bara för att hasa fram till uthuset och hiva in allt jag slängt ut och stänga dörren.
Jag gör det där sedan tänkte jag samtidigt som en liten näbbgädda satt hackade på samvetet, När, exakt i tid inträffar Sedan?
Tyngdlagen rår inte på allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar