måndag 20 juli 2009

Radio

Radio
När jag lyssnar på radio är det alltid på P1. Vilket möjligen betraktas om kultursnobbigt av en del som aldrig lyssnar på P1.
Det är nyheterna jag lyssnar på, och vädret, i alla fall i början. När mitt område kommer, nordvästra Svealands inland, då är mina tankar och öron någon annanstans. I Norrlands inland vaknar jag till och inser att jag missat igen.
Det är samma sak med Sommar. Fast om jag kör bil så går det bra, då sitter jag ju där och kommer inte undan. Jag borde ju ligga i växthuset och lyssna på sommarprogrammet. Men eftersom jag vanligtvis har något för mig just när programmet sänds så försöker jag lyssna på reprisen på kvällen. Försöket brukar bara sluta med att jag hör signaturmelodin och får veta vem som vara dagens sommarvärd, så går det ju när man har sena vanor. Och det har jag.
Vetenskapsradion är också bra, om jag kommer ihåg när den sänds. Häromkvällen handlade det om musselodling i avsikt att rena vatten. Blåmusslorna på västkusten blir ca tio cm och odlas för att ätas medan musslorna på östkusten bara blir fem cm. Ingen mat i de stackarna. Östkustmusslorna får vara vattenrenare istället. En av de kunniga sa att om man dyker och simmar ovanför en musselodling så kan man se att vattnet är klarare där.
Fiffigt! Men det måste ju vara samma sak med västkustmusslorna och någonstans måste ju föroreningarna ta vägen.
Det var där ungefär som jag somnade och vaknade lite senare och kunde inte somna om. Jag hade ju problem att fundera på:
Är eländet kvar i musslorna? Hur överlever de alla föroreningar? Hur nyttigt är det egentligen att äta musslor? Det veti17 om jag vill äta sådant.
Vilket egentligen inte alls är något problem eftersom jag ytterst sällan kommer i kontakt med färska musslor här i nordvästra Svealands inland.
Men det är ju alltid något att fundera på när man inte kan sova

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar