fredag 19 juni 2009

växtbyte

Syrran och jag byter växter. Förra sommaren tog jag åkervinda hos henne och tänkte att det skulle bli fint i spaljen mot källartrappen. Skyll dig själv sa syrran, Den breder ut sig och svingar sig upp på alla andra plantor och bryter ner dem. Kväver allt i sin närhet. Inte på tundran hos mig sa jag. Gullris tog jag också, Ta mera sa syrran men skyll dig själv, nästa år har du trädgården full av det där ogräset. Inte i min växtzon sa jag, det är samma växtzon som Luleå.

Det var förra åter som jag tog åkervindan, i år visade jag syrran den lilla bleka taniga miniåkervindan. Som fjällbjörk fast åkervinda. Gullriset som frodats i flera år har för all del vuxit till sig men sprider sig inte.

Syrran fick ett par plantor med något blått ganska fint ogräs som växer ganska bra här. Det storknade i hennes mylla och bara dog.

Tio mil norrut finns en pampig trädgård och där växer det minsann både valnötsträd och kivi och mängder med arter som inte fungerar i min trädgård. Men jag erkänner omedelbart, jag har inte gjort så mycket åt min sandjord, ingenting faktiskt. Det är skryt at kalla det för sandjord, det är faktiskt bara sand. Humuslagret är ett par centimeter och sedan är det sand. Finns det ökenväxter för zon 6?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar