måndag 8 juni 2009

Stenläggning


Desperado i trädgården

Jag måste ha ett uterum!

Eftersom jag saknar möjlighet (kunskaper, styrka etc) att bygga det hett efterlängtade växthuset själv så måste jag ju göra något med min verksamhetslust!

I hörnet mellan utbyggnaden, köksväggen och farstun var ett utmärkt utrymme för en uteplats. Det liknade det ett mossreservat. De grässtrån som förekom påminde mest om generande hårväxt.

Så jag sa till maken, för 20-de året i rad, att här skulle vara trevligt med en uteplats. Hittills har inte maken tyckt det därför att snön rasar ner från taken där alt. sotarna ska komma fram till takstegen som finns där. Jag har inte orkat argumentera om snöras och sotare så det har inte blivit något mera av det. Men den här våren hade inte maken några motargument alls han sa bara Gör det då!

När man är van att köra huvudet i väggen och plötsligt upptäcker att det inte finns någon vägg så blir man lite omtumlad.

Jag satte ner kaffekoppen och hämtade spaden och började gräva bort mossan, köpte markduk och stenmjöl. Här måste jag be maken om hjälp för det här med att backa med släpvagn har jag problem med.

Jag lade ut markduken och skottade ut stenmjöl, krattade och jämnade till och stampade ihop och kollade med vattenpasset. Det lutade åt fel håll. Det ska luta från huset. Skotta, kratta, vattenpass. Igen och igen och igen. Till slut gjorde dag det klassiska idiotgreppet, jag vände på vattenpasset. Det hjälpte inte kan jag berätta.

Till slut fick jag ordning på underlaget och det var dags för markteglet. Maken fick rycka ut med släpvagnen igen. Så var det dags att börja lägga ut marktegel. Härligt, Underbart! Visserligen var det jobbigt för ryggen och knäna men jag gottade mig åt hur jag skulle njuta när jag väl satt på min färdiga uteplats och mottog omvärldens imponerade utrop.

Det gick ganska snabbt att lägga 12 kvadratmeter marktegel. Några krukor med blommor och lite vackra slaggstenar hemifrån och så var det klart.

Vad maken sa? Jodå han tyckte det blev väldigt bra och sa att det var tur att jag hade någon som kunde backa med släpvagn.

Nu hade jag fått blodad tand och fortsatte med nästa uteplats. Den var under tak så det var lättare, ingen mossa, dessutom var sonen hemma och agerade dräng. Han fick kånka bort de stora naturstenarna som vi hittat på byns informella trädgårdstipp sedan staplade han prydligt upp markstenen inom bekvämt avstånd så jag bara kunde fixa till.

Nu är mossreservatet en fin uteplats, takstegen som kan användas till spaljé kanske. Uteplatsen under tak används mest när vi är flera och verandan när vi är ensamma hemma och så har vi altanen mot vägen och den använder vi väldigt sällan. Summa sumarium fyra uteplatser men jag vill ha ett växthus som uterum ändå.

Skam den som ger sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar